‘We zijn verplicht aan Kinderdijkers om problemen op te lossen’

De eerste blik op de Kinderdijkse molens is van een bijzondere schoonheid. Arco Bikker, geboren en getogen in Groot-Ammers, herinnert het nog uit zijn jeugd. Ergens halverwege de jaren tachtig, tijdens een van de Molentochten die toen nog geschaatst werden. Inmiddels kijkt hij als de nieuwe verantwoordelijk wethouder vanuit Molenlanden met een verse blik naar wat nu werelderfgoed is.

Datzelfde werelderfgoed heeft de laatste jaren een aanzwellende stroom toeristen naar Kinderdijk gebracht. Met grote gevolgen voor de leefbaarheid en veiligheid in het hele gebied. Als voormalig gemeenteraadslid van (toen nog) gemeente Molenwaard maakt Arco Bikker al jarenlang van dichtbij de worstelingen mee die daarmee gepaard gaan. Reden voor hem om als wethouder voor Molenlanden hoog in te zetten op Kinderdijk. “We zijn verplicht aan de inwoners van Kinderdijk om te zorgen dat problemen opgelost worden.”

Korte termijn grootste uitdaging
Bikker begint op een moment dat de ontwikkeling van een gebiedsperspectief bovenaan de agenda staat. Daarmee moet meer grip en visie komen op de toekomst van Kinderdijk en omgeving. “Maar de korte termijn is op het moment onze eerste uitdaging”, zegt Bikker. “Ik ben heel blij met de oplossingen die nu bedacht zijn om onder meer de parkeeroverlast aan te pakken. En niet pas over een jaar, maar vanaf komende maand al.”

Extra parkeerplaatsen
Zo komen er nog voor het nieuwe toeristenseizoen, en vooruitlopend op een definitief transferium, extra parkeerplaatsen beschikbaar in het Alblasserdamse Havengebied en de Vletstraat in Nieuw–Lekkerland. Vanaf daar rijdt een gratis shuttledienst minimaal vier keer per uur naar het molengebied tijdens piekdagen. Bebording en een tekstkar verwijzen automobilisten naar de beschikbare parkeerterreinen.

Deze maatregelen waren ook hard nodig. “Het nieuwe toeristenseizoen staat voor de deur. In voorgaande jaren hebben we met succes de parkeerproblematiek van campers en bussen aangepakt. Voor het parkeren van auto’s hadden we nog geen oplossing”, zegt Bikker. Hoe de maatregelen uitpakken en welke nog meer nodig zijn om de komende twee jaar de leefbaarheid verder te verbeteren, bespreekt Bikker in april en mei met inwoners van Molenlanden.

Samen schouders eronder
Net als zijn collega Arjan Kraijo in Alblasserdam, schuift hij letterlijk bij hen aan de keukentafel, om hun mening te horen over wat er nu gaande is en hoe de toekomst eruit van Kinderdijk eruit komt te zien. “Mijn overtuiging is dat we alleen samen het hoofd kunnen bieden aan de uitdagingen voor de komende jaren. Dat is wat mij betreft de belangrijkste basis van het gebiedsperspectief.”

Vooruit kijken
Dan moeten we ook vooruit durven kijken, vindt Bikker. “En zeker ook de positieve dingen benoemen. Neem de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk. Die heeft bereikt dat er weer geld is om de molens te onderhouden. Vijftig procent van de bezoekers betaalt inmiddels al entree.” Bikker noemt ook de ontwerpen voor de herinrichting van de waterentree. “Die hebben mij aangenaam verrast.”

Na het participatietraject wordt het gebiedsperspectief verder uitgewerkt en doorgerekend op financiële haalbaarheid. In oktober beslissen de gemeenteraden van Molenlanden en Alblasserdam hierover. “Het is nu zaak om stappen te zetten. Echte daadkracht laten zien. Daar kun jij mij ook op aanspreken. ”